1.Charakteristika vzdělávacího programu
S pohádkou do školy
Výchovně vzdělávací program byl sestaven dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Rámcové cíle vyjadřují základní orientaci předškolního vzdělávání a každodenní práce pedagoga
- rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
- osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
- získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Záměrem výchovně-vzdělávacího programu v přípravné třídě je
- připravit děti k bezproblémovému nástupu do 1. třídy a předcházet neúspěšným začátkům ve vzdělávacím procesu
- cílevědomě a systematicky rozvíjet fyzické, psychické i sociální schopnosti a dovednosti dítěte, a vést je tak, aby na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat aktivně a s uspokojením takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny, zejména v prostředí rodiny a školy
- přistupovat individuálně ke každému dítěti a přizpůsobit metody a formy práce k vyrovnání nedostatků v rozvoji učení, uspokojovat jejich specifické potřeby – zaměřit výuku na posilování těch nedostatků u konkrétních dětí, které byly příčinou jejich odkladu školní docházky
- úzce spolupracovat s rodinou, zapojit rodiče do výchovně vzdělávacího procesu, navazovat na práci specializovaných lékařů - logopedů, psychologů
- vést děti k samostatnosti a posilování sebevědomí, k sebeovládání a k prodlužování záměrné pozornosti
- probudit u dětí zájem o prostředí, které je obklopuje, vnímat působení člověka na přírodu a naopak (základy ekologického smýšlení)
- vytvářet kladné sociální postoje (prosociální chování), snažit se o vytvoření příjemné atmosféry ve třídě , o vytvoření přátelských vztahů jako jsou kamarádství, ohleduplnost, spolupráce a sounáležitost s kolektivem
Skladba ŠVP S pohádkou do školy
- My se školy nebojíme
- Podzim přichází
- Barvy podzimu
- Těšíme se na Vánoce
- Zimní příroda
- Svět kolem nás
- Jaro přichází
- Zvířata a jejich mláďata
- Pohádkové jaro
- Léto ťuká na dveře
2.Formy a metody práce
Formy a metody práce vycházejí ze specifických požadavků dětí umístěných v této třídě. Vše je dětem předkládáno konkrétně a srozumitelně s přiměřeným slovním doprovodem. Děti vhodně vyzývány a motivovány k aktivní účasti na všech činnostech hravou formou. Pokud se nechtějí zapojit, mají možnost si zvolit činnost, která jim vyhovuje a je momentálně akceptovatelná k činnostem ostatních dětí.
-
Vzdělávání bude uskutečňováno ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne vyskytnou, vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit.
-
V didakticky cílené činnosti je plněn konkrétní vzdělávací cíl formou záměrného i spontánního učení.Toto učení bude založeno na aktivní účasti dítěte, smyslovém vnímání, prožitkovém a interaktivním učení, zpravidla ve skupinách i individuálně.
-
Vzdělávání bude uskutečňováno ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne vyskytnou, vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit.
-
Preferovány budou hravé a tvořivé činnosti.
-
Dětem se specifickými potřebami bude věnována maximální péče na základě závěrů z vyšetření PPP.
-
Mezi záměry vzdělávání budou patřit i nadstandardní aktivity školy: účast na projektech školy, návštěvy divadel, muzeí,výstav,výlety,…
3.Organizace vzdělávání
Denní program
7:45 – 8:00 |
scházení dětí, přechod do třídy |
8:00 – 8:15 |
sebeobsluha, ukládání oblečení, hry dle zájmu dětí |
8:15 – 8:45 |
skupinová či individuální práce s dětmi |
8:45 – 9:10 |
hygiena, svačina |
9:10 – 9:35 |
skupinová či individuální práce s dětmi, hry dle zájmu dětí |
9:35 – 10:05 |
zdravotní cvičení, pohybové či taneční hry |
10:05 – 10:45 |
skupinová či individuální práce s dětmi |
10:45 – 11:15 |
pobyt venku (v případě příznivého počasí a stavu ovzduší), , hry dle zájmu dětí, individuální práce s dětmi |
11:15 – 11:50 |
sebeobsluha, hygiena, oběd |
11:50 – 12:30 |
četba na pokračování, relaxace, relaxační cvičení, odchod domů nebo do školní družiny |
Režim dne a jednotlivé činnosti mohou být pozměněny vzhledem k pracovnímu tempu, uspokojení a zájmu dětí.
4.Charakteristika přípravné třídy
Přípravná třída je určena především pro děti s odkladem školní docházky. Do třídy může docházet maximálně 15 dětí.
Třída je v provozu od 8:00 do 12:30. Již od 6:30 může dítě za měsíční poplatek 150 Kč navštěvovat místní školní družinu, která je v provozu až do 17:00. Docházka do přípravné třídy je bezplatná. Třída je vhodně vybavena hračkami, didaktickými pomůckami, potřebnými k výuce, ale také audiotechnikou. Prostředí je velmi pěkné a nepůsobí na děti stresujícím dojmem. Do výchovného procesu jsou zařazovány nové alternativní programy tak, aby děti nebyly přetěžovány – získaly co nejvíce dovedností, poznatků a měly radost z dobrého výkonu. Velkou výhodou je snížený počet dětí v kolektivu (max. 15 dětí), což umožňuje pracovat s žáky individuálně. Děti mají k dispozici i počítačovou učebnu, keramickou dílnu, tělocvičnu a hřiště.
Společně se žáky 1.stupně a dětmi z mateřské školy mohou navštěvovat kulturní akce. Výchovná práce je rozdělena po dnech do jednotlivých okruhů tak, aby se prolínaly náročnější aktivity s méně náročnými – jednotlivé okruhy se vzájemně prolínají, navazují na sebe a jsou doplňovány řečovými a grafomotorickými cviky, komunikativními dovednostmi, rozvojem jemné motoriky, rozšiřováním představivosti, logického myšlení, atd.
Děti se mohu také zapsat do kroužků podle nabídky školy.
5.Hodnocení dětí
Přípravný ročník se nezapočítává do povinné školní docházky a děti se neklasifikují. V závěru školního roku obdrží pochvalný list a slovní hodnocení. O úspěších a pokrocích dětí jsou rodiče pravidelně informováni na konzultačních třídních schůzkách.