Ve školním roce 2006/2007 je škola zařazená mezi pilotní školy bojující o titul Ekoškola. Jedná se o mezinárodní projekt EU, jehož garantem v České republice je sdružení Tereza. Žáci vypracovávají různé krátkodobé a dlouhodobé úkoly (energetické audity, třídění odpadů, atd.), účastní se odborných seminářů z ekologie.
V loňském roce jsme se zúčastnili dvou projektů sdružení TEREZA, které se týkaly ochrany životního prostředí. Informace o projektu
1.Energie
V rámci projektu Energie žáci sledovali spotřebu energií ve školní jídelně a šetření energiemi během přípravy jídel. Sledovali také, v jakém stavu je osvětlení ve školní budově. Zhodnotili stav osvětlení před plánovanou rekonstrukcí a v roce 2007 pak zhodnotí stav po rekonstrukci a jeho případné zlepšení. Žáci zhodnotili vytápění školní budovy a v souvislosti se stavem oken a dveří ( také stav před rekonstrukcí ) navrhli způsoby šetření energiemi.
2.Nebojme se odpadů!
V tomto projektu jsme se zabývali tím, jak dále využívat odpady, jak je třídit, aby se daly recyklovat a co dělat, abychom odpadů vyráběli co nejméně. Dívky z devátého ročníku uspořádaly módní přehlídku, nejprve navrhly a vyrobili módní modely z materiálů, které by jinak skončily v kontejneru. Šesťáci připravili pro děti 1. stupně zábavné dopoledne „Hrajeme si s odpady“. Děti se učily odpad třídit, ale hlavně soutěžily. Všechny atrakce byly vyrobeny, jak jinak, než z odpadků (PET lahví, PET víček, papíru, kelímků od jogurtů,…) V červnu Tereza Bečková, Žaneta Lhotová, Tereza Kögešlygetová a Veronika Matoušková prezentovali naši práci přímo v Tereze. Naše práce se líbila, obsadili jsme 1. místo.
Letos jsme se zapojili do mezinárodního projektu Ekoškola. V něm sebudeme snažit, abychom ve škole, žili v co největším souladu s přírodou. Projekt řídí matematické třídy 7.A a 8.A. Navazujeme na projekty z loňského roku.
5. října 2006 jsme zorganizovali sběrovou akci. Všichni se snažili sehnat co nejvíce starého papíru. Vždyť jsme si za získané peníze chtěli adoptovat zvířátko z pražské ZOO. V anketě jsme si vybrali klokánka králíkovitého. Za sběr jsme získali 2000 Kč, a přesně tolik bylo potřeba. Až budete mít cestu do ZOO, pozdravte ho v pavilonu Indonéské džungle.
Žáci osmých tříd sledují týdenní spotřebu energií a domácnosti, spotřebu různých doma používaných spotřebičů, porovnávají ceny různých druhů energií, hledají obnovitelné zdroje energie a způsoby jejich použití.
Snažíme se nalézt systém jak ve třídách třídit papír a PET lahve. Stále se potýkáme s tím, aby odpadky končily v odpadkovém koši a ne na zemi. Patronát nad dodržováním pořádku mají školní a třídní samosprávy.
Klokánek králikovitý
Hmotnost:
Dosahuje hmotnosti okolo 1-1,5 kilogramů, délky těla 30-38 cm, ocas je stejně dlouhý. Rozdíl mezi samcem a samicí je téměř neznatelný.
Výskyt :
V Austrálii, kde býval klokánek velmi hojný, přežívá jen v několika oblastech, kde se zachovaly blahovičníkové lesy. Dříve byl mnohem hojnější a obýval suché planiny a pahorkatiny na jihu.
Potrava:
Rostlinnou potravu se vydává hledat za šera. Je tak trochu specialista, protože dává přednost houbám, nepohrdne však ani hlízami, trávou a pupeny. Někdy je vyhrabává předníma nohama.
Styl života:
Je to jeden z nejmenších zástupců klokanovitých. Typický je pro něj hustě osrstěný ocas a způsob pohybu - při hledání potravy se pohybuje převážně po všech čtyřech, jen v nebezpečí rychle prchá krátkými skoky. Den tráví ukrytý v lesním podrostu v hnízdě, na které nosí rostlinný materiál ve stočeném ocásku. Žije samotářsky, jednotliví klokánci obývají různě velké území, které si nijak neznačkují. Dožívá se okolo sedmi roků.
Rozmnožování:
Samička rodí po 21 dnech březosti jediné mládě, které váží asi 1 gram. Ve vaku zůstává tři měsíce a pak obývá s matkou společné hnízdo, dokud vak neopustí další mládě. Pohlavně dospívají po jednom roce života. Samice muže mít mláďata 2-3 krát do roka.
Vzácnost:
Klokánek je zařazen do mezinárodního červeného seznamu ohrožených a vymírajících druhů IUCN, do Evropského záchovného programu a vztahuje se na něj úmluva o obchodování s ohroženými druhy živočichů.
EKOKODEX
-
Chráním přírodu
-
Učím se příordu chápat, mít ji rád, vnímat její hodnoty a krásy
-
Šetřím a třídím odpady
-
Šetřím vodu
-
Šetřím energii
-
O právném chování k životnímu prostředí přesvědčuje co nejvíce lidí ve svém okolí
-
Udržuji pořádek, čisotu a chráním své zdraví
-
Jsem ohleduplny k ostatním lidem a také ke zvířatům a rostlinám
Silné stránky: Slabé stránky: Příležitosti: Hrozby: 1. Kdo je součástí Ekotýmu je uvedeno v následujícím seznamu Ekotým je tvořen těmito žáky: 2.A Kateřina Klicmanová, Antonín Jedlička Učitelé: PaedDr. Hana Vítová, Mgr. Petra Nováková, Ing. Alena Cimlerová V roce 2008 opustili školu žáci devátých tříd a byli nahrazeni žákyněmi Barborou Kopeckou a Terezou Hasíkovou z 2.A. Paní Iva Kašparová byla vystřídána paní Danuší Šimůnkovou. Tento tým byl vybrán a sestaven z dobrovolníků, kteří mají velký zájem o ekologii a případně o další různé přírodovědné a společenské obory. Tento tým se schází na pravidelných schůzkách, jeho členové pomáhají pořádkové službě ve třídách udržovat úpořádek a dodržovat pravidla ekologického chování. 2. Analýzu ekologického stavu školy začali žáci provádět již před dvěma roky, používali k tomu Pracovní listy vydané Sdružením Tereza. Provedli kompletní monitoring stavu školy s ohledem na hospodaření s odpady, vodou a energiemi a provedli monitoring prostředí školy. Vzhledem k tomu, že tato prvotní analýza byla provedena ještě před celkovou rekonstrukcí školy, jsou její výsledky ve vztahu k aktuálnímu stavu školy v roce 2007.Po rekonstrukci se výrazně zlepšila vybavenost školy osvětlovacími tělesy a zlepšil se stav v oblasti šetření vodou ( škola byla vybavena novými vodovodními bateriemi ).Rekonstrukcí prošla i školní kuchyně a nově byla zřízena žákovská školní kuchyňka, obojí s ohledem na nutnost třídění odpadů, snižování spotřeby energií, a to vše za dodržení současných předpisů v oblasti bezpečnosti práce. 3. Na cílech našeho plánu činností jsme se společně dohodli na pracovních schůzkách Ekotýmu ve spolupráci s učiteli fyziky a chemie, v posledním roce s týmem spolupracuje také učitelka environmentální výchovy. Při sestavování plánu byli hlavními iniciátory učitelé, seznámení s tématy a žáci jej svými návrhy upravovali a doplňovali. Plán činností je přílohou tohoto dopisu. 4. Plán činností a jeho naplňování je průběžně hodnoceno na pracovních schůzkách Ekotýmu. Vzhledem k tomu, že je plá činností sestaven s ohledem na možnosti dětí, na možnosti naší školy ( hlavně s ohledem na plánovanou a provedenou rekonstrukci školy ) a s ohledem na nabídku programů s tématikou ekologie a environmentální výchovy, daří se nám plán plnit. 5. Seznámení všech žáků s tématy Ekoškoly probíhalo prostřednictvím členů Ekotýmu vždy v hodinách, souvisejících svým tématem s ekologií. Hlavně se tak dělo v hodinách fyziky a chemie, dále pak v novém předmětu environmentální výchova a především při přípravě jednotlivých akcí školy, zaměřených na ekologická témata. Hlavními akcemi byly Dny Země, ekononference na nejrůznější témata a soutěž ČGS. Velmi významný byl podíl prací vytvořených v hodinách výtvarné výchovy. Rodiče byli seznámeni s aktivitami dětí i na akci Z neživého živé, jejíž součástí byla i výstava prací žáků. 6. Veřejnost vně i uvnitř školy byla seznamována s naší činností především na jednotlivých akcích pro rodiče, na třídních schůzkách byli rodiče informováni o projektu Ekoškola a o jejím průběhu. 7. Hlavním programovým dokumentem školy se stal EKOKODEX. Při jeho tvorbě spolupracovaly především děti, které přednášely svoje návrhy. Výsledné znění Ekokodexu je sestaveno ze všech návrhů. Děti si samy určily, jaká hesla bude obsahovat a také se jimi řídí. Ekokodex je přílohou tohoto dopisu. 8. Máme-li zhodnotit naši zkušenost s programem Ekoškola, je třeba říci, že nastal velký posun v myšlení mladé generace, která si začala jasně uvědomovat, jak se má chovat doma i ve škole, aby životní prostředí neničila a aby mohly další generace vyrůstat ve zdravém ovzduší a prostředí vůbec. Žáci si nyní, po dvou letech práce na programu Ekoškola, mnohem více uvědomují dopad lidské činnosti na životní prostředí.
SWOT analýza stavu školy:
- škola je po celkové rekonstrukci, jsou nainstalována nová úsporná osvětlovací tělesa a nová hygienická zařízení
- okolí školy je osázeno stromy
- třídíme odpad do barevně označených nádob umístěných v celé škole ( plasty, použitá elektrozařízení, použité baterie )
- ve škole je čisto
- ve škole je na chodbách dostatek květin
- chodby jsou v zimě vytápěny jen na 15 stupňů Celsia, třídy na 21 stupňů Celsia
- bylo by třeba vyměnit těsnění v oknech a dveřích
- děti ne vždy zavírají dveře, takže uniká teplo
- děti plýtvají toaletním papírem
- na podlahách jsou nalepené žvýkačky, což zvyšuje náklady na úklid
- některé žáky je stále třeba upomínat, aby se přezouvali a aby dodržovali čistotu ve třídách
- v jídelně je v době oběda hluk
- škola spolupracuje s firmou KOMWAG, která pro nás organizuje odvoz sběru
- máme možnost pěstovat zeleninu a bylinky v prostoru školního skleníku
- ještě můžeme vylepšit přezouvání a dodržování čistoty ve třídách
- pokud přestaneme dodržovat pravidla ekologického chování, ostatní se přizpůsobí
- dojde ke zvýšení nákladů na vytápění, pokud nebudeme důsledně zavírat v zimě dveře
- dojde ke zvýšení nákladů na úklidové prostředky, pokud nezlepšíme své chování ke školnímu prostředíOdpovědi na devět otázek
2.B Andrea Neumannová, Václav Sýba
3.A Sebastián Laugesen, Samuel Hey
4.A Anna Janečková, Roberto Barletta
4.B Tomáš Wiesner, Lucie Procházková
5.A Petr Balín, Sylva Michajlová
6.A Patrik Šíša, Marek Černý
7.A Dominik Galba, Michaela Vojtková
7.B Barbora Bártová, Kristýna Mathauserová
8.A Tereza Bečková, Jakub Kulhavý
8.B Johana Bártová, Tomáš Hladík
9.A Karolína Kalašová, Lukáš Teplan
9.B Roman Eret, Vojtěch Novák
Nepedagogičtí pracovníci: Iva Kašparová ( hospodářka školy ), Blanka Haringová ( vedoucí školní jídelny )